SANAL ORTAMDA REKLAM YAPANLARA YASAK
TÜRKİYE'DEN HABERLER
25 Kasım 2025 10:02

 

Ticaret Bakanlığı, sanal ortamda reklam denetimlerini sıkılaştırıyor. Yeni yönetmelik taslağına göre, falcı, medyum ve yasa dışı bahis reklamları tamamen yasaklanacak. Ayrıca, takviye edici gıdaların "normal beslenmenin yerine geçiyormuş" gibi sunulmasına ve hastalık tedavisi iddiası taşıyan reklamlara izin verilmeyecek.

Bakanlık, reklamların açık, anlaşılır ve ayırt edilebilir olmasını şart koşuyor. İçeriğin reklam olduğu net bir şekilde belirtilmeli ve "Reklam", "Sponsor" veya "İşbirliği" gibi ifadelerden en az biri, reklam verene ait ad, marka veya unvan gibi bilgilerle birlikte yer alacak. İçerik birden fazla paylaşıma yayılıyorsa, her paylaşımda etikete yer verilmesi zorunlu olacak. Sesli paylaşımlarda ise yayının başında "Reklam içerir" uyarısı bulunacak.

Kampanya ve indirimlerde şeffaflık zorunlu. İndirimli satışlarda faiz veya kar payı oranı açıkça yazılacak. "3 al 2 öde" veya "1 alana 1 bedava" gibi kampanyalarda ise başlangıç-bitiş tarihleri, stok miktarı ve önceki 10 günün en düşük fiyatı paylaşılacak.

Düzenlemenin dikkat çeken bir diğer başlığı ise yapay zekâ reklamları. Filtre, yazılım veya dijital karakter kullanılan reklamlarda bunun açıkça belirtilmesi şart olacak. Gerçek bir kişinin yapay zekâ ile oluşturulmuş dijital kopyasının, ürünü kullanıyormuş gibi gösterilmesi yasaklanacak.

Çocuklara yönelik hedefli reklamlar tamamen yasaklanıyor, diğer tüketiciler içinse onay şartı getiriliyor. "Ganimet kutusu", "sürpriz kutu" veya "sanal paket" uygulamalarında ise her ürünün çıkma ihtimali açıkça belirtilmeli. Ayrıca internet ortamındaki kullanıcı yorumları, olumlu veya olumsuz ayrımı yapılmadan diğer mecralarda da paylaşılabilecek.